2018: 150 de zile libere, rătăcită pe hartă

2018 a fost un an lung, plin de călătorii. 150 de zile am rătăcit pe hartă, prin aer sau pe sub apă. Am fost la schi în ianuarie, am străbătut Australia în lung și în lat în martie, am rătăcit pe străduțele Atenei în aprilie, ne-am înghesuit cu o hoardă de turiști la Cinque Terre în mai, în august ne-am întors în Macedonia, am mâncat o înghețată pe Rambla în octombrie, am traversat Polonia din Varșovia până în Cracovia, am făcut paste într-o bucătărie din Napoli în noiembrie, am urcat pe Vezuviu și am încheiat anul la Marea Roșie, în căutare de piramide și frumuseți marine. Am trecut granița în Bulgaria cât de des am putut, să zburăm sau să ne scufundăm și am vizitat, pentru prima oară în viață, Delta Dunării. In plus, ne-am mutat weekendurile la Săcele, cu cățel, purcel, aripi şi motor. Cu așa un palmares pare, probabil, fie că zilele de concediu nu ne sunt numărate, fie că am dezgropat o comoară de pe vreo plajă din Caraibe. Cum facem să fim mai mult la plimbare și mai puțin acasă?

1. Renunțăm la lucruri, în favoarea experiențelor

Știți multitudinea de lucruri colorate, greu de refuzat, cu care sunt pline rafturile în Jumbo, Ikea sau Mall? Ei bine, noi nu 🙂 Pentru că, mult înainte de 2018, am constatat că avem mai multe lucruri decât spațiu să le depozităm. Așa că am decis să le folosim și să le înlocuim doar când se strică, se pierd sau au nevoie urgentă de un upgrade. Totdeauna donăm sau vindem haine când ne cumpărăm îmbrăcăminte, am descoperit nenumărate vintage shops în București pe care nu ne este jenă să le folosim când căutăm un produs de firmă, cu etichetă, la un preț decent. Spunem “Nu” drăgălășeniilor de tot felul, lui Black Friday și săptămânilor de reduceri astronomice. Recunosc, nu a fost foarte greu, fiindcă shoppingul este o activitate care mă obosește. Asta nu înseamnă că am renunțat la a achiziționa ce avem nevoie, ci doar că am cântărit dacă ne este realmente necesar. Iar răspunsul a fost, mai totdeauna, negativ.

2. Ne plac companiile low cost, iar promoțiile lor ne fascinează

Companiile low cost au și servicii discutabile: zborurile au întârziere, bagajele de mână gratuite or să ajungă curând la dimensiunea unui portofel și un plic de Ness în aeronavă e la fel de scump ca un esspresso pe plajă în Hurgadha. Cu toate astea, cele mai multe zboruri anul acesta ne-au costat mai ieftin decât un bilet București – Iași la vagonul de clasa a II – a al unui tren rapid. Până în Varșovia, de exemplu, am plătit 150 de lei dus – întors. E adevărat că am avut cu noi doar câte un rucsac, dar am petrecut acolo un sfârșit de săptămâna și un rucsac a fost suficient. În decembrie am fost bombardată cu zeci de oferte către Iordania sau Israel, toate sub 30 de euro. Țări și locuri care erau altă dată doar pentru cei înstăriți devin destinații accesibile călătorilor curioși. E necesară doar o dorința de a-ti hrăni curiozitatea 🙂

3. Iubim să dormim sub stele

În 2018 am pus cortul cam peste tot unde a fost omenește posibil. Am descoperit plăcerea mini-aventurilor de o seară și, recunosc, probabil una dintre cele mai minunate nopți le-am petrecut făcând baie în Dunăre și dormind sub stele pe plaja de la Gostinu. Să ajung la muncă într-o zi de miercuri, cu nisip în păr și pietricele în buzunare…chiar e o experiență greu de uitat, deși nu fugi decât puțin mai încolo de București. Am traversat Australia într-un Subaru Forester care ne-a fost casă două săptămâni, am văzut multe Airbnb-uri pe interior dar și hoteluri pretențioase. Mi se pare esențial, dacă vrei să maximizezi timpul petrecut departe de casă fără să cheltui o avere, să fii flexibil…dar să pui pe hârtie acele câteva criterii de bază de la care nu dorești să te abați. De exemplu, pentru mine este important să dorm într-un loc curat, să mă simt în siguranță și să pot sări în valuri / sub duș / in râu dimineață.

4. Alegem întâi gratis, apoi pe bani

Peste tot unde mergem facem o listă cu lucruri frumoase de vizitat. Le ordonăm după importanță, dar și după preț. Punem în capul listei obiectivele gratuite și avansăm, în măsura timpului, către cele mai scumpe. Am făcut o adevărată pasiune pentru tururile ghidate free, care mi se pare că sunt făcute cu mai multă grijă și mai mult bun gust decât cele plătite, deși nu sunt neapărat mai ieftine. În Pompeii am folosit un audio ghid descărcat de pe internet: a fost și gratis și incitant. Ne-a permis să mergem în ritmul nostru, ne-am amuzat căutând punctele pe hartă și am dat repeat până la refuz. În Barcelona am luat oferte de pe Groupon, cu câteva săptămâni înainte să poposim acolo. O degustare de beri artizanale, o cină cu tapas + bere și o pauză de înghețată și espresso au costat 10 euro.

5. Învățăm de la cei din jur, îmbunătățim pe parcurs

Suntem înconjurați de prieteni, amici, cunoștințe cu mai multă pricepere la călătorii convenabile. Învățăm de la toți și încercăm să aplicăm ce ni se potrivește. Așa am învățat despre Revolut, Couchsurfing și TrustedHousesitters. Cheia este să aduni informații care să îți permită să descoperi stilul ce ți se potrivește, balanța perfectă între satisfacție și economie.

6. Unim cu pricepere zilele libere cu zile de concediu, pentru un maximum de timp liber

Weekendurile încep de vineri după-amiază, orice marți liber face punte cu sfârșitul de săptămâna și serile sunt mini concedii de sine stătătoare. 20 de zile libere sunt suficiente dacă le unești meșteșugit cu free days from the Government, sâmbete și duminici. E nevoie de puțină organizare, e adevărat. Dar când stai întins în hamac, între doi brazi, cu o bere in mâna…uiți câtă organizare te-a dus acolo :)).

Ce urmează?

O plimbare la Cazanele Dunării în ianuarie, o întâlnire cu Italia în februarie, două săptămâni prin Australia în martie și o scurtă vizită în Singapore. Totul asezonat cu 6 zile prin Turcia de Paște și un zbor cu balonul peste fascinanta Capadoccie. Nu plănuim nici anul ăsta să scoatem prea mult cașcaval din buzunar pentru călătorii, dar avem în plan o mai bună organizare. Ceea ce vă dorim și vouă 🙂

3 thoughts on “2018: 150 de zile libere, rătăcită pe hartă

1. Tare ma bucur ca va place :)! Voi doi sunteti niste calatori de la care ma inspir constant :D!!
      Iordania este pe lista in iulie, cateva locuri de campare mai putin populare din Bulgaria imi fac cu ochiul pentru weekend( Ezerets, Kaliakra, Topola …) Mai departe de atat…..inca nu imi dau seama 🙂 Astept promotiile de la companiile aeriene pentru un plan concret.

Liked by 1 person

1. Haha, same here! Si pt mine Iordania e o destinatie in care vreau sa ajung anul asta. Si Cappadocia. Sa vina promotiile! :)) Spor la cautari!